Op internet zijn talrijke klachten te vinden van mensen die ontevreden zijn over hun rechtsbijstandverzekering. Jarenlang hebben zij premie betaald, maar op het moment dat gebruik wordt gemaakt van de verzekering wordt niet thuis gegeven door de verzekeraars zoals Arag, Das Rechtsbijstand, SRK Rechtsbijstand, Univé of Achmea. Vaak gehoorde klachten zijn dat het te traag gaat, mensen niet serieus worden genomen, druk wordt uitgeoefend door de verzekeraar om akkoord te gaan met een schikking, essentiële post (van de wederpartij) niet wordt doorgestuurd, de inhoudelijke behandeling te wensen overlaat, de jurist van de verzekeraar ondeskundig is, et cetera.
Uit onderzoek van Kassa blijkt dat maar liefst 36% van de respondenten niet tevreden was over de rechtsbijstandverzekeraar en 48% van de respondenten gaf aan dat de verzekeraar niet aan de verwachtingen voldeed. De klachten worden mede veroorzaakt door de omstandigheid dat een rechtsbijstandverzekeraar veel zaken in behandeling heeft en verzekerden als een nummertje worden behandeld.
Second opinion
Als u niet tevreden bent over de werkzaamheden van een rechtsbijstandverzekeraar dan kunt u daarover een klacht indienen bij die verzekeraar. Mocht dat niet helpen dan kunt u een beroep doen op de geschillenregeling en om een second opinion vragen.
Een dergelijke second opinion wordt vaak door een advocaat gedaan en moet door de rechtsbijstandverzekeraar worden betaald. Dring erop aan dat u zelf een advocaat mag kiezen. Als uit de second opinion blijkt dat de rechtsbijstandverzekeraar het niet goed heeft gedaan dan kunt u het dossier laten overdragen naar een advocaat. Een advocaat zal dan, in tegenstelling tot rechtsbijstandverzekeraars, de zaak adequaat en voortvarend oppakken.
Ook ontevreden over een rechtsbijstandverzekeraar
Als u ook ontevreden bent over uw rechtsbijstandverzekeraar, bijvoorbeeld bij de behandeling van uw ontslagzaak, twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op! Samen bespreken wij de beste aanpak.
Neem voor meer informatie contact op met:
Advocaat / Curator
mr. drs. M. (Michiel) Vriezekolk
Advocaat
mr. M. (Maartje) Roerdink
Deze blog beschrijft slechts enkele hoofdlijnen, beoogt niet volledig te zijn en is alleen bedoeld als een oriëntering van het toe te passen recht voor de in deze blog beschreven situaties. Aan deze blog kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.